TRYB JASNY/CIEMNY

Pieczona dynia z kaszą gryczaną i bakłażanem


O zakup dyni nietrudno, a zwłaszcza o takie małe okazy, które od razu niosą na myśli odpowiednik naturalnej miseczki. Dynia dość szybko mięknie w piekarniku i pozostaje wilgotna. Miałam odmianę Hokkaido, którą bardzo często można spotkać właśnie w takim mniejszym rozmiarze, a także jako jedyną można spokojnie zjadać ze skórką. Takie danie podajemy osobno lub jak u mnie w formie dodatku do pieczonej ryby, bądź dodatkowego białka. Jednak jeśli bliżej przyjrzycie się wartościom odżywczym kaszy gryczanej niepalonej, to ma ona dość sporą zawartość białka, błonnika i magnezu. Ja się ostatnio z nią bardzo polubiłam, ma delikatniejszy smak niż palona i nadaje się również do jedzenia na słodko.
Jak dla mnie, to kwintesencja jesieni na stole :)

Składniki, na 2 małe dynie:
2 małe dynie typu Hokkaido
1 bakłażan
2/3 szklanki kaszy gryczanej niepalonej, suchej
oliwa
sól, pieprz
papryka słodka w proszku
1 cebula (może być dymka)
3 łodygi zielonej cebulki
3 ząbki czosnku
3 łyżki posiekanej świeżej pietruszki
3 łyżki startego parmezanu lub innego aromatycznego, twardego sera

Od dyni odkroić na górze 'wieczko', tak żeby było widać środek z pestkami. Przymknąć z powrotem górę, położyć dynię na blaszce z papierem do pieczenia i wstawić do piekarnika nagrzanego an 190 st. C, na 40 minut. Kaszę gryczaną ugotować do miękkości w podwójnej, w stosunku do niej, ilości wody ze szczyptą soli, ok. 15 minut.
W tym czasie bakłażana pokroić w średnie plastry, włożyć do dużej miski, dobrze posolić i wymieszać. Odstawić na 20 minut. Następnie poukładać je na blaszce obok dyni, w połowie jej pieczenia, skropić oliwą i wstawić do piekarnika. Plastry mogą na siebie zachodzić, a jeśli nie mieszczą się na blaszce z dynią, to poukładać na osobnej i wstawić na niższej wysokości.
Piec do miękkości warzyw, jeszcze jakieś 20 minut. Po wbiciu widelca w dynię, powinien wchodzić miękko w miąższ, to znaczy, że jest gotowa.

Wyjąć z piekarnika, odkryć wieczko i ostudzić. Następnie wygrzebać łyżką pestki dyni z włóknami, resztę zostawić. 
Na dużej patelni rozgrzać 2-3 łyżki oliwy, podsmażyć posiekaną w kostkę cebulę. Gdy się zeszkli dodać pokrojoną zieloną cebulkę i czosnek. Podsmażać 5 minut. Plastry bakłażana pokroić w kostkę, posiekać pietruszkę i dodać wszystko na patelnię. Następnie wsypać ugotowaną kaszę, dodać pół łyżeczki soli, 1/3 łyżeczki słodkiej papryki, zmielić sporo pieprzu. I wlać 1 łyżkę sosu sojowego.
Podsmażać parę minut do połączenia się składników. Wyłączyć ogień i dodać do kaszy 3 łyżki startego parmezanu lub innego aromatycznego sera.

Środek dyni lekko posolić, wlać łyżeczkę oliwy i sosu sojowego. Obsmarować łyżką cały środek tą mieszanką. Następnie nadziać dynię farszem z kaszy, można zetrzeć na wierzch jeszcze ser, przykryć wieczkiem i wstawić do piekarnika. Zapiec całość jeszcze 15 minut. 
Taką dynię można jeść jak się Wam podoba. Ja przekroiłam całą na 4 części i tak powstałe łódeczki kładłam na talerz.
 



Komentarze

  1. Dynia I kasza gryczana,to zdecydowanie moje smaki. Trzeba skorzystac,poki mam dynie :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wymyślałam ten przepis, to pierwsza z kasz, o której pomyślałam w połączeniu z dynią to właśnie gryczana, pasuje świetnie :)

      Usuń
  2. Teraz mam absolutną manię na dynię, a więc muszę spróbować :)
    https://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyglada obłędnie!! Jesień bez dyni to nie jesień :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane posty

Copyright © Taniec Smaku