poniedziałek, 3 kwietnia 2017

Chlebek ziołowy z serem, do odrywania


Jeden z ostatnich faworytów sezonu to właśnie ten wypiek. Jest idealny do wielu, wielu rzeczy. Miękki, pachnący masłem i ziołami, trochę zabawny, bo wystarczy oderwać po kawałku rękami, a jak ktoś nie lubi się bawić jedzeniem, to można też kroić na grubsze kawałki. Świetnie smakuje podgrzany, podpieczony na patelni, na zimno też nie traci wiele. 
Dodatkowo nadzienie właściwie możecie sobie wyregulować sami np. dosypać tonę sera, to opcja dla maniaków. Fajnie go jeść do wszelkich potrawek z sosem, do sałatek, past do kanapek, hummusu, jajek i tego co lubicie.


z przepisu mojej mamy ;)
 
Ciasto:
300ml mleka, dowolne, może być roślinne
30g świeżych drożdży
500g mąki orkiszowej
1 płaska łyżka soli
1 łyżka cukru
70g masła

Dodatkowo.
1 pęczek pietruszki
1 pęczek szczypiorku (można używać innych ziół)
100g masła
100g sera żółtego, tartego (mogą być te bardziej aromatyczne typu parmezan, cheddar)
1-2 ząbki czosnku
sól, pieprz

Ciepłe mleko wymieszać z drożdżami do ich rozpuszczenia. Mąkę wymieszać z solą i cukrem, dodać mleko z drożdżami i miękkie masło. Wyrobić w robocie kuchennym lub ręcznie na miękkie ciasto, odstawić w misce na 30 minut do wyrośnięcia.

Zioła posiekać, masło rozpuścić i wymieszać z przeciśniętym czosnkiem, szczyptą soli i pieprzem. 

Ciasto rozwałkować na prostokąt ok. 24x36cm, posmarować go rozpuszczonym masłem, posypać ziołami i serem. Następnie prostokąt przekroić na pół, względem krótszego boku. Następnie obie połowy przekroić jeszcze dwa razy, żeby łącznie wyszło 6 pasków długości takiej, jak krótszy bok naszego prostokąta. Na jeden pasek układamy pozostałe, ostatni kładziemy posmarowanym do dołu 'wieży'. Tak powstały pas pokroić na 4 równe części, żeby wyszły szerokie kromki. 

Formę o długości ok. 24cm, wyłożyć papierem do pieczenia. Ułożyć pokrojone części luźno, pionowo w foremce. Odstawić jeszcze na 30 minut do wyrośnięcia. Można posypać wierzch serem, wstawić do piekarnika nagrzanego na 180st. C i piec 30 minut. Po wyjęciu z piekarnika, chwytając za papier do pieczenia, wyjąć chlebek z foremki do przestygnięcia.
 



4 komentarze:

  1. Przepięknie to wygląda! Fajny pomysł, wydaje się w miarę prosty, muszę spróbować. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tego fajna zabawa, takie składanie i patrzenie, jak wyrasta puszysta 'rzeźba' :D

      Usuń
  2. uchwyciłaś tą miękkość chleba na zdjęciu wow !! ale zachęca<3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. racja, jest właśnie taki mięciutki :)

      Usuń

Jeśli jesteś anonimowym użytkownikiem, to miło mi będzie, gdy podpiszesz się imieniem. Wystarczy wybrać opcję - komentarz jako: "Nazwa/Adres URL" i wpisz swoje imię/pseudonim. Dla mnie to przyjemniej niż anonim ;)