niedziela, 4 października 2015

Dyniowe muffiny z przyprawami bezglutenowe


Sezon na dynię w pełni, a tu jeszcze nic z nią się nie pojawiło! Chociaż przepisów z jej udziałem mam tu sporo, sprawdźcie w zakładce dynia, to jednak przecież nie koniec inspiracji. Mnie zaciekawił przepis na babeczki z kwestii smaku.
Obecnie muffiny piekę rzadko. Jeśli już mi się zdarzy, to chce je traktować jako w miarę zdrową przekąskę, z dobrym składem, sycącą i przede wszystkim smaczną. To jasne, muffinka musi być pyszna :)
Te są bardzo mięsiste za sprawą musu z dyni, pozostają wilgotne i są nawet lepsze na drugi dzień. Wyczuwa się bogaty jesienny aromat przypraw, kawałeczki czekolady i przyjemny brak zwykłej mąki. 


Są lekko słodkie, więc idealnie pasują również jedzone z powidłem, czy innymi przetworami, ale można oczywiście dosłodzić.

Składniki 12 sztuk: (na 6 sztuk zmniejszyć ilość o połowę)
1,5-2 szklanki musu z pieczonej dyni*
1 szklanka mąki gryczanej
1 szklanka mąki ryżowej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody
1 łyżeczka przyprawy do piernika
1 łyżeczka cynamonu
3 łyżki kakao
3 łyżki wiórków kokosowych

1 duże jajko
6 łyżek miodu (ok. pół szklanki)
80g oleju kokosowego, innego lub masła
50g gorzkiej czekolady
1/2 szklanki posiekanych orzechów włoskich lub pekan

*Mus z pieczonej dyni: Dynię należy pokroić na parę kawałków, mogą być duże i wydrążyć pestki. Ułożyć na blasze skórą do dołu i piec ok 40 min, w temp 200 st. C lub do czasu, aż dynia będzie miękka. Ostudzić, łyżką lub nożem oddzielić miąższ dyni od skóry. Zmiksować dynię blenderem na gładki mus. 

Do dużej miski wsypać mąki, wymieszać z proszkiem i sodą. Dodać przyprawy, kakao i wiórki. Olej połączyć z miodem i wlać do suchych składników, następnie dodać roztrzepane jajko i mus z dyni. Wymieszać na jednolitą masę. Wmieszać czekoladę i orzechy.
Ciasto nakładać do pełna do papilotek, w formie na muffiny lub do osobnych foremek. Piec 25 min, w temp 180 st. C.




7 komentarzy:

  1. Dyniowe muffiny muszą mieć bardzo ciekawy smak;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oh dziękuję! Bezglutenowy przepis w sam raz dla mnie :) A i dynia z ogrodu leży i czeka na okazję ;) PS. Zrobiłam chrupiące frytko-ziemniaczki z Twojego przepisu i wyszły mega *-*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ostatnio też skłaniam się bardziej ku takiemu odżywianiu :) Cieszę się, że frytki wyszły :D

      Usuń
  3. Mniam, wyglądają wspaniale :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy można użyć mąki pełnoziarnistej zmieszanej z orkiszową typ 630?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale obserwuj konsystencję ciasta, żeby nie było zbyt zbite. Dałabym 1,5 szklanki ogólnie mąki, ponieważ tych bezglutenowych w przepisie zazwyczaj potrzeba więcej, żeby struktura się trzymała ;)

      Usuń

Jeśli jesteś anonimowym użytkownikiem, to miło mi będzie, gdy podpiszesz się imieniem. Wystarczy wybrać opcję - komentarz jako: "Nazwa/Adres URL" i wpisz swoje imię/pseudonim. Dla mnie to przyjemniej niż anonim ;)