TRYB JASNY/CIEMNY

Szarlotka bezglutenowa i wspaniały efekt


Sporadycznie używam mąki pszennej w swojej kuchni, a te ogólnie z glutenem, w miarę potrzeb. Nie mam nietolerancji na gluten, ale zrobiłam ostatnio eksperyment, nie jadłam chleba i ogólnie rzeczy z tradycyjnych mąk z glutenem, co dało oczekiwane przeze mnie efekty. Mój poziom dziennej energii znacznie się zwiększył, bez wspomagania kolejnymi dawkami kawy, tak samo perystaltyka i to uczucie lekkości, bez obciążenia i senności. Tak to na mnie podziałało, że raczej postaram się ograniczyć te produkty na dłuższą metę, bo te efekty mnie  zachęciły. Ogólnie już przyzwyczaiłam się do małych dawek chleba, czy makaronu, na co dzień, więc nie jest to z mojej strony wyrzeczenie, ale chcę zwrócić niektórym uwagę, że może spróbują zrobić taki eksperyment i sprawdzą, jak takie zmniejszenie produktów mącznych wpłynie na ich samopoczucie. Po inspiracje na posiłki, zawsze możecie zajrzeć do mnie, bo mam parę takich propozycji, zwłaszcza fajne kasze, czy ryże, które uwielbiam.


Idąc tym śladem postanowiłam wyżyć się na szarlotce. Pewnie znajdą się tacy, co powiedzą, że polska szarlotka to przecież nietykalna świętość pod względem stałości tradycyjnych składników, więc zapraszam gorąco tych otwartych na nowości, do zrobienia tego cuda.
Cuda? Jak to, wygląda przecież w miarę normalnie, ale smakuje jak to ciasto z marzeń o pysznym, jesiennym deserze. Tak, wtedy przekonujemy się, że po takim cieście nie czujemy się ociężali, chyba że ktoś zje pół blaszki, co w tym przypadku nie jest trudne. Teraz można już prawie w każdym markecie kupić różne typy mąk, więc wystarczy trzymać je sobie w szafce i stosować dla wyrobienia ciasta i własnego poglądu w tym temacie. 
Szczerze polecam i życzę wszystkim miłego weekendu :)

Ciasto:
450g mieszanki mąk bezglutenowych, użyłam:
-150g mąki ryżowej
-150g mąki ziemniaczanej
-150g mąki jaglanej
można dowolnie mieszać też z kukurydzianą, gryczaną, owsianą

100g masła, miękkiego
80g oleju kokosowego, w stałej formie (można użyć 100g masła)
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
2 jajka
1 łyżka cukru waniliowego
½ szklanki cukru

Nadzienie:
2 kg jabłek
4 łyżki cukru brązowego
1 łyżka cynamonu
garść orzechów włoskich
2 łyżki suszonej żurawiny

Mąkę wymieszać z całym cukrem i proszkiem do pieczenia. Dodać w kawałkach masło i olej kokosowy. Wymieszać na drobną kruszonkę, następnie dodać jajka i połączyć w gładkie ciasto.
Podzielić na 2 części, zawinąć w folię i włożyć do lodówki na 30 min,
Jabłka obrać, pokroić na ćwiartki, a później na grube plasterki. Jedną część ciasta rozwałkować najlepiej na kawałku papieru do pieczenia, położyć ciasto, przykryć z góry folią spożywczą i wałkować. Odwracając papier do pieczenia do góry nogami, wyłożyć nim blaszkę o wymiarach ok. 20x30cm,, podoklejać ciasto jeśli się rozpadnie. 
Następnie poukładać jabłka w rządkach na zakładkę, posypać cukrem, cynamonem, orzechami i żurawiną. Drugą część ciasta rozwałkować tak samo, między papierem, a folią. Odwrócić papier nad jabłkami i delikatnie oderwać płat.
Piec 45 min. w temp. 180 st. C. Lekko ostudzić i posypać cukrem pudrem.

Dodatek na zdj: żurawina z gruszką







Komentarze

  1. Wygląda przepysznie! Maki jaglanej u siebie nie dostane, wiec może pokombinuje z otrębami owsianymi...
    Ląduje na liście do zrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jesteś wielką inspiracją, pokazujesz, że nawet nie jedząc glutenu można jeść swoje ulubione smakołyki :) Świetny przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam takie eksperymenty - nawet dla tych jedzących gluten :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta szarlotka wygląda obłędnie! :)
    Pierwsze zdjęcie - mistrz! *.*

    OdpowiedzUsuń
  5. szarlotka jest mistrzowska! nie ma nic lepszego od domowych wypieków :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja z chęcią bym się na taką skusiła! Zapraszam na moją wersję z kaszą manną :>

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też ostatnio eksperymentuję z innymi mąkami, szczególnie gryczaną polubiłam bardzo :)
    Szarlotka wygląda niezwykle zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  8. I just made it and it's absolutely delicious :)) Greetings from the Czech Republic :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hello my neighbour and I'm glad that you like this recipe :))

      Usuń
    2. Absolutely :) Planning to do it again :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Polecane posty

Copyright © Taniec Smaku