sobota, 12 października 2013

Mój sposób na soczewicę


Jeszcze nie dość popularne i pomijane warzywa strączkowe, to cudowne źródło składników odżywczych. Najczęściej wybieram soczewicę i dlatego, chciałabym Wam pokazać, w jakiej formie lubię ją najbardziej. Drugim typem, na który stawiam, to czerwona fasola, która często czeka w szafce, już gotowa w puszce. Wystarczy zaopatrzyć się na przyszłość, a potem improwizować. Mnie wyszła gorąca patelnia, ze smakami o jesiennym zabarwieniu :) 

Na szklankę suchej soczewicy:
1 mała cebulka
2 ząbki czosnku
olej
pieprz, sól
zioła prowansalskie 

Soczewicę przepłukać 2 razy wodą, odlewając ją z garnka. Zalać w garnku wodą, ponad jej poziom. Odstawić na 1 godzinę. Po tym czasie postawić na ogień i od zagotowania odmierzyć ok. 15-20 minut, do miękkości*. Co jakiś czas mieszać i trzymać na małym ogniu.
Po ugotowaniu odsączyć z nadmiaru wody.
Na patelnię wlać 1-2 łyżki oliwy, dodać posiekaną cebulę, chwilę podsmażyć. Dodać posiekany drobno czosnek, posypać solą, pieprzem i ziołami. Gdy cebula się zeszkli i wszystko lekko podpiecze, dodać soczewicę i jeszcze chwilę potrzymać na ogniu.

*właściwie moczyć nie trzeba, wtedy gotuje się od 20-30 minut.

Do soczewicy: kasza gryczana z dodatkiem zielonego pesto, warzywne leczo + kozi serek.


Ciekawostki:
  • zarówno strączkowe, jaki i orzechy odgrywają istotną rolę w profilaktyce nowotworowej, ze względu na zdolność hamowania procesów nowotworowych, szczególnie w odniesieniu do nowotworów sutka, jelita grubego i prostaty.
  • pełnowartościowe białko możemy uzyskać z roślin strączkowych w połączeniu z warzywami lub orzechami lub zbożem. I właśnie to, że nasiona roślin strączkowych muszą być spożywane w połączeniu z innymi grupami pokarmowymi wskazuje, że dla naszego organizmu nie wskazane jest spożywanie jednorodnego pokarmu jakim jest mięso. Mięso jest skoncentrowanym źródłem białka i właściwie powinno nam służyć za pokarm w ostateczności, gdy nie mamy pokarmu roślinnego. Mięso dostarcza nam białka, ale również jest źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu.
źródło: vegehut.pl

1 komentarz:

  1. lubię soczewicę bo daje naprawdę dużo możliwości podania :) z twojej inspiracji z pewnością skorzystam, nigdy się jeszcze nie zawiodłam :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli jesteś anonimowym użytkownikiem, to miło mi będzie, gdy podpiszesz się imieniem. Wystarczy wybrać opcję - komentarz jako: "Nazwa/Adres URL" i wpisz swoje imię/pseudonim. Dla mnie to przyjemniej niż anonim ;)