niedziela, 3 lutego 2013

Galette z jabłkami


Po niezliczonych nowościach, kulinarnych poszukiwaniach i celach ponad poprzeczką, pojawia się potrzeba prostoty. W domu nigdy o niej nie zapominamy, wracamy do klasyków i nieskomplikowanych smaków. Każdy wie, że połączenie kruchego ciasta i jabłek jest ponadczasowe, rozwesela oczy i usta, a także całe otoczenie. Ma również tą swojskość, za którą przepadam, głównie przez wygląd.



Mamy tu inne ułożenie ciasta, do którego nie potrzebujemy formy, bo brzegi są zwinięte do środka i trzymają obfite nadzienie. Plusem jest szybkie wykonanie, wstawcie zaraz przed obiadem, a będzie gotowe już na deser.

Ciasto:
200g mąki
120g masła, zimnego, pokrojonego w kostkę
3 łyżki wody
2 łyżki cukru
2 łyżki kaszy kukurydzianej

Nadzienie:
600g jabłek, obranych i pokrojonych w plasterki
1 łyżeczka cynamonu
2 łyżki cukru
2 łyżki śmietany
+ jajko do posmarowania, brązowy cukier

Zmieszać wszystkie składniki na ciasto i zagnieść, rozcierając masło w mące. Gdy wszystko zacznie się ładnie lepić w całość, uformować płaski dysk, owinąć w folię i włożyć do lodówki.
W tym czasie przygotować jabłka, wymieszać je z cynamonem i cukrem.
Ciasto rozwałkować na duże, cienkie koło, najlepiej między dwoma dużymi płatami folii aluminiowej, wtedy nie będzie się przyklejać. Ciasto przełożyć na blachę z papierem do pieczenia. Na środek wyłożyć jabłka, zostawiając 5 cm wolnej krawędzi na około. Posmarować wierzch jabłek śmietaną i zawinąć brzegi do środka, delikatnie dociskając. Posmarować wierzch rozbełtanym jajkiem i posypać brązowym cukrem.
Piec 40 minut w temp 180 st. C (góra-dół).




15 komentarzy:

  1. pierwsza klasa, pyszne i z jabłkami , mniam <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Też planuję zrobić galette, bo jeszcze nigdy u mnie nie było :)

    OdpowiedzUsuń
  3. niby klasyk, a ja jeszcze nie jadłam... Miło w niedzielne, leniwe popołudnie zjeść taki deser bez nadmiaru pracy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. też nie jadłam jeszcze takiego ciacha, wygląda świetnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. zdecydowanie przepis dla mnie :))) uwielbiam!!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie robiłem, nie jadłem. Dopisane pod listą "do zrobienia". Twoje świetnie się prezentuje. :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie robiłam nigdy, ale zapisuję :) Świetnie się prezentuje!

    OdpowiedzUsuń
  8. Mniam!

    Teraz muszę to zrobić.

    jakie apetyczne zdjęcia robisz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, koniecznie zrób, u mnie po 20 minutach już nic nie było :D

      Usuń
  9. Galette jescze nie robiłam, ale wygląda bardzo zachęcająco:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzisiaj zrobiłam :) Efekt: powalające, przepyszne i cudnie pachnące :D Znikneło w mgnieniu oka - polecam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To widzę, że tak jak u mnie, nie ma szans, żeby coś zostało :D

      Usuń

Jeśli jesteś anonimowym użytkownikiem, to miło mi będzie, gdy podpiszesz się imieniem. Wystarczy wybrać opcję - komentarz jako: "Nazwa/Adres URL" i wpisz swoje imię/pseudonim. Dla mnie to przyjemniej niż anonim ;)