poniedziałek, 26 listopada 2012

Batat - ziemniak niepowszedni


To było takie dobre. Naprawdę. Jem drugi dzień z rzędu i mogłabym tak jeszcze przez tydzień.

Bataty – potocznie znane jako słodkie ziemniaki, zauroczyły mnie swoimi walorami odżywczymi, jak i wyglądem. W smaku przypominają połączenie ziemniaka z marchewką, czemu zawdzięczają swój lekko słodkawy smak. Fakt, nie są to powszechnie dostępne ziemniaki, ale jak będziecie mieli okazje kupić chociaż jednego, jak to zrobiłam ja, to gorąco was do tego zachęcam i do zrobienia sobie takiego pysznego obiadu. 
Cena owych ziemniaków jest może zbyt wygórowana, ale myślę, że to właśnie kwestia braku ich dostępności. No, ale proszę was, jednego ziemniaka kupić można (co z tego, że mój ważył 500g i kosztował 5 zł).



Bataty bogate są w witaminę E i C oraz beta-karoten. Mają również polifenole, które działają jak antyutleniacze, spowalniając procesy starzenia się.

Składniki (przykładowo na 1 porcję):
obrane pokrojone na średnie kawałki bataty, ok. 200g
2 suszone pomidory
duszony kurczak z marchewką, cebulą i selerem

Pokrojone bataty wkładamy do rondla i zalewamy wodą do ich wysokości. Posolić i gotować pod pokrywką, jak ziemniaki, do lekkiej miękkości. Odcedzić.
Patelnię posmarować oliwą z zalewy z suszonych pomidorów, a pomidory pokroić na średnie kawałeczki. Na patelnię wrzucić ugotowane ziemniak, kawałki pomidorówi i porcję duszonego kurczaka. Podsmażać wszystko przez około 4-5 minut. Gotowe !

*  Sposób na kurczaka: pokroić w kostkę 2 filety z kurczaka i podsmażyć chwilę na odrobinie oleju, dodać pokrojoną w kostkę dużą cebulę, dodać liść laurowy i rozmiażdżone ziele angielskie. Przykryć pokrywką i dusić pół godziny. Po tym czasie dodać pokrojone w kostkę marchewkę i seler naciowy, doprawić solą. Dusić kolejne pół godziny, na końcu doprawić pieprzem.



14 komentarzy:

  1. A gdzie udało Ci się zakupić bataty? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znalazłam w Katowicach na Ligocie, na targu przy Panewnickiej. A moja mama widziała też w Almie, mogą być w takich wielkich dobrze wyposażonych zagranicznych marketach albo właśnie na targach :)

      Usuń
  2. nie jadłam batatów, ale pysznie to wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jadłam bataty tylko w Tokio, w Polsce nigdy ich nie znalazłam, a szkoda, bo są faktycznie przepyszne! :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam bataty. Ostatnio zostałam obdarowana takim ziemniakiem. Nie wiedziałam jednak, że są tak drogie. Szkoda, bo chętnie bym wypróbowała je w Twojej wersji. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. o ja tez lubie ich smak... pyszne danie:)))))))))))

    OdpowiedzUsuń
  6. nie probowalam jeszcze batatow ;p

    OdpowiedzUsuń
  7. Bataty chodzą za mną już od dawna, zmotywowałaś mnie teraz do ich zakupu:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja widziałam dość nie dawno w carrfor i nawet chciałam kupić, ale się rozmyśliłam, bo nie wiedziałam co z nich zrobię. Następnym razem na pewno wylądują w mym koszyku, a potem na talerzu. Pysznie to wygląda:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak miałam na początku, ale wzięłam na próbę. Poleżał parę dni, a potem danie wyszło spontanicznie :)

      Usuń
  9. Ja polecam również frytki z batatów z piekarnika :)

    OdpowiedzUsuń
  10. sorry, ale zupełnie nie wiem czym się tu zachwycać chyba tylko egzotyka i wskaźnikami biologicznymi.. bo co do walorów smakowych to po prostu są wstrętne... są tak słodkie, ze właściwie jedyne co mi przyszło by na myśl to użyć do cist miast cukru... Jest to słodycz po prostu nie trawialnia, jak dl mnie.. "nie zgłuszy" jej ani sol ani kwas ani nic innego..po upieczeniu wypłynęło tyle cukru ze folia aluminiowa mi się przykleiła do blachy.. polecam tym co lubią jeść mięso z cukrem.. w tym wypadku to coś się sprawdza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może są ich też różne odmiany, bo moje były lekko słodkie, tak w stylu marchewki, więc nie kolidowało to z mięsem. To tak jak można podać glazurowaną marchewkę do dania. Jednak ja gustuję w zwykłych ziemniakach i to jedynie propozycja z nowością, może właśnie komuś przypadnie do gustu. Nie wiem jak się zachowują podczas pieczenia, ale tak jak ja zrobiłam, były bardzo dobre.

      Usuń
  11. Od wczoraj można dostać w Cerfurze

    OdpowiedzUsuń

Jeśli jesteś anonimowym użytkownikiem, to miło mi będzie, gdy podpiszesz się imieniem. Wystarczy wybrać opcję - komentarz jako: "Nazwa/Adres URL" i wpisz swoje imię/pseudonim. Dla mnie to przyjemniej niż anonim ;)