TRYB JASNY/CIEMNY

Szarlotka sernikowa



Ciasto przytulne, łaszące się do ust, może na drugie śniadanie albo na podwieczorek. Takie zdrowe ciasto w ramach posiłku, może ze dwa kawałki, to ja jak najbardziej polecam. Jest syte, mało słodkie,  ma miękko-kruchy spód, delikatną warstwę sera, kwaskowe jabłka i owsianą kruszonkę. A na dodatek jest tak ‘wzmagającoapetyt’ dobre.

Wspominam ostatnie jesienne ognisko, bo brakuje mi ciepła, w te pierwsze, mroźne dni. Otulam się kocem i wracam myślami do mojej, dobrej dla ciała i ducha, szarlotki.


Składniki na dużą blaszkę

inspiracja

spód:
200g masła, bardzo miękkiego
2 szklanki mąki pszennej (daję połowę pełnoziarnistej)
1/4 szklanki cukru
Pół płaskiej łyżeczki cynamonu
szczypta soli

masa serowa
500g sera trzykrotnie mielonego lub w wiaderku
1/4 szklanki cukru
2 jajka
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii

jabłka:
4 jabłka
2 łyżki cukru
1 łyżeczka cynamonu
szczypta gałki muszkatołowej

kruszonka:
80g masła, miękkiego
1/2 szklanki mąki
1/2 szklanki otrębów owsianych
¼ szklanki cukru
Pół płaskiej łyżeczki cynamonu

Wszystkie składniki na spód połączyć ze sobą. Powstałe ciasto umieścić w formie wyłożonej papierem do pieczenia lub posmarowanej masłem i ugniatając dopasować do spodu. Podpiec w temperaturze 200 stopni przez ok. 15-20 minut lub aż spód zarumieni się.

Masa serowa:
Zmiksować ser z cukrem, aż masa będzie gładka i lekka. Dodać jajka i ekstrakt, zmiksować ponownie. Masę wylać na podpieczony spód i wyrównać szpatułką.

Jabłka obrać i pokroić (w dowolny sposób). Umieścić na patelni na średnim ogniu. Dodać cukier, cynamon i gałkę muszkatołową. Wymieszać dokładnie drewnianą łyżką, przykryć pokrywką i dusić, aż jabłka zmiękną i rozpadną się na mus. Gotowe ułożyć na masie serowej.

Wszystkie składniki na kruszonkę połączyć, rozcierając w palcach na ‘piasek'. Posypać ciasto. Piec w temperaturze 180 stopni C, przez około 40 minut. Zostawić do ostygnięcia.


Komentarze

  1. ser, jabłka, kruszonka, wszystko co uwielbiam w jednym cieście..:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne zdjęcie ogniska... :) A ciacho? Bezbłędne!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jezu, ciasto- ideał :) Podzielisz się kawałeczkiem? Albo chociaż okruszkiem?

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałem jeszcze o takiej, ale wygląda godnie! Super! :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam takie połączenie :) Robiłam podobną i jeśli ta smakuje podobnie to musi być obłędna! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda rewelacyjnie! Z chęcią wypróbuję przy najbliższej okazji :)

    OdpowiedzUsuń
  7. szarlotka i sernik w jednym? SUPER! PYCHA! :))

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam sernikobrownie, ale o serniko-szarlotce jeszcze nie słyszałam, zapowiada się pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  9. super pomysł na szarlotkę , od razu mi się spodobało to ciacho ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. daj kawałek ! :D ale bym zjadła :)
    myślałam na początku że zamiast jabłek jest warstwa toffi :)

    OdpowiedzUsuń
  11. dwa ulubione ciasta w jednym? genialne, biorę! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wlasnie szukalam pomyslu na ciasto-dziekuje,dzis bede piec:) Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę, na pewno się sprawdzi :)

      Usuń
    2. Wprawdzie kilka dni pozniej,ale upieklam,wlasnie je probuje-niezbyt slodkie,czyli takie jakie lubie,bardzo lekkie,warto upiec,bo oprocz czasu pieczenia nie jest zbyt czasochlonne.Same plusy :)pozdrawiam Aga

      Usuń
    3. Też tak uważam, trafny opis ciasta, właśnie dla ludzi z takim gustem - bardziej zdrowo i mniej słodko :)

      Usuń
  13. szarlotka to moje naj ciasto, a serniki tez sobie cenie, musze sprobowac ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie dość, że szarlotka to i sernik. Oba moje ulubione w jednym, na weekend biorę się za pieczenie :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. To ciasto wygląda obłędnie, za pewne tak samo smakuje. Przepis już ląduje w moim notatniku :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeszcze nie jadłam i nie robiłam ale jadła te ciasto moja mama na weselu i mówiła ze jest pyszne

    OdpowiedzUsuń
  17. zrobiłaś tak cudne zdjęcia, tak smakowite, że z pewnością zrobię. Jak tylko uda mi się gdzieś dobry biały ser kupić.

    OdpowiedzUsuń
  18. sernik z jabłkami, ale to musi być pyszne, zapisuje do zrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Rozkosz dla podniebienia!! Idealne połączenie sera i jabłek!! Ciasto to będzie często gościć na moim stole! Pozdrawiam ;)
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  20. A więc zrobiłam...ciasto bardzo dobre...ale nie wiem co mnie podkusiło żeby wyłożyć formę folią spożywczą ...tak jak jest w przepisie ...niestety folia wtopiła się w spód...więc albo to wywale albo będę skubać folię...:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurczę, nie wiem jakim cudem ta folia się tu znalazła... powinien być papier, widocznie miałam zamroczenie myślowe! Może zeskrobać lub odkroić nożem tą folię już z kawałka, wiem że bez sensu przy podawaniu, no ale lepiej może już takiej warstwy się pozbyć :(

      Usuń

Prześlij komentarz

Polecane posty

Copyright © Taniec Smaku