TRYB JASNY/CIEMNY

Szarlotka idealna


Ostatnio ciągnie mnie do polskiej tradycji, a jeśli o niej mowa, to na przód wysuwa się nasza poczciwa szarlotka. Większość ludzi szuka tej idealnej, która trafi w nasz gust pod każdym względem lub przywoła smak dzieciństwa z rodzinnego domu. Ja swoją znalazłam, a właściwie sama skomponowałam i już nie szukam, nie drążę, bo w końcu dążymy do jednego klimatu ciasta,a ja nie chcę popaść w frustrację.

Moja wersja to cienki kruchy spód, masa przyprawionych antonówek i reszta niedbale pokruszonego ciasta. Prostota smaku, wykonania i błogość w każdym kęsie. No to co, skusicie się ?

przepis autorski

Składniki:
300g mąki
150g masła, lekko miękkiego
2 łyżki cukru
1 jajko
1 żółtko

1,5 kg jabłek, polecam antonówki, renety lub papierówki
2/3 szklanki brązowego cukru
1 łyżeczka cynamonu
po ¼ łyżeczki zmielonej gałki muszkatołowej i goździków

Wszystkie składniki na ciasto wsypać do miski i zagnieść na gładką kulę (masło najlepiej dodać w paru kawałkach). Zawinąć w folię spożywczą i włożyć do lodówki na 30 min.

W tym czasie obrać jabłka, pokroić na ćwiartki, wydrążyć środek i posiekać wzdłuż w plasterki (jak na zdj). Włożyć do dużej miski lub garnka, zasypać cukrem, cynamonem, gałką i goździkami. Wszystko dokładnie przemieszać.

Wstawić piekarnik na 190 st. C. Blaszkę ,najlepiej średnią prostokątną lub okrągłą, wyłożyć papierem do pieczenia (można też posmarować masłem i posypać bułką tartą). Ze schłodzonego ciasta oddzielić 2/3 i wylepić nim spód. Można rozwałkowywać, w paru kawałkach i dolepiać do siebie w formie. Ponakłuwać  widelcem i wstawić do piekarnika na 10 minut.
Wyjąć podpieczony spód i rozłożyć na nim równą warstwę jabłek. Na jabłka pokruszyć lub  zetrzeć na grubej tarce resztę ciasta. Piec 40 minut.
Po wystudzeniu posypać cukrem pudrem.


Komentarze

  1. rzeczywiście wygląda idealnie ,pycha *-*

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudna szarlotka. *_* Dużo kruszonki, kruche ciasto. lekko wilgotne nadzienie... Dla mnie ideał!

    OdpowiedzUsuń
  3. Szarlotka i sernik to mój żelazny zestaw i nie potrafię wybrać co wolę. Czy w ogóle można wybrać? :-) Twoja szarlota wygląda obłędnie smakowicie! :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie się prezentuje, myślę, że podbiłaby i moje serce ponieważ uwielbiam szarlotkę gdzie ciasta jest niedużo a jabłek ogrom :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wstyd się przyznać, ale jeszcze nigdy nie piekłam szarlotki. Muszę chyba szybko nadrobić zaległości ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. ja się skuszę i to baaaaaardzo chetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda pięknie, więc nie wątpię, że i w smaku jest idealna:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda na prawdę pysznie, szarlotka to jedno z lepszych, a przy tym banalnych ciast :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobra szarlotka to mój ulubiony smakołyk, po prostu nie mogę się jej oprzeć :-)
    Twoja wygląda na idealną :-)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Z ogromną chęcią poczęstowałabym się taką szarlotką w towarzystwie tych pysznych lodów :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Moja babcia zawsze robiła szarlotkę z pianą z białek na wierzchu, lubiłem tę zapieczoną pianę chyba bardziej niż samo ciasto ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja jako fanka wszelkich szarlotek zakochuję się w każdej kolejnej. Uwielbiam ten zapach w trakcie pieczenia. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Oh ja tak ! Bardzo się stęskniłam za szarlotką ; )

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam Polskie i tradycyjne ciasta. U mnie też możesz zobaczyć szarlotkę na blogu, ponieważ ostatnio upiekłam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. ale przepysznie wygląda! poproszę kawałeczek :))

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie no, wygląda cudownie:)
    W sobotę mam zamiar piec to jesienne ciacho!
    Można wiedzieć jakiej mąki użyłaś??;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Użyłam mąki pszennej (typ 450), tak tradycyjnie :))

      Usuń
  17. Uwielbiam. Koniecznie z dużą ilością jabłek, (byle nie z musem jabłkowym) i właśnie z gałką lodów :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Komunikat:
    Zmieniłam adres bloga, dlatego jeśli obserwowałas Relishingmeals.blogspot.com obserwujesz, jest już nieaktualny. Problemy techniczne były tego powodem. :( Zapraszam na nowy: relishmeals.blogspot.com . Będę wdzięczna za aktualizowanie obserwacji/zmianę linku po bocznej stornie bloga.

    Pozdrawiam,
    whiness

    OdpowiedzUsuń
  19. Szarlotka to moje ulubione ciasto, a Twoje jest przecudne ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. a lody chałwowe jak zrobic? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wkrótce zamieszczę przepis, będzie pysznie :))

      Usuń
  21. Idealna? No to nie ma więcej pytań ;).

    OdpowiedzUsuń
  22. DOkładnie - Idealna
    U nas robi się podobną ale z musem jabłkowym

    OdpowiedzUsuń
  23. Mało ciasta, dużo jabłek i kruszona- podobną robi zawsze moja mama i w tej wersji smakuje mi najbardziej, uwielbiam <3

    OdpowiedzUsuń
  24. idealna. zjadłabym ją z wielką przyjemnoscią.

    OdpowiedzUsuń
  25. Szarlotka z gałką lodów - duet idealny!

    OdpowiedzUsuń
  26. Często takie piekę ale z jabłkami prażonymi z Lidla no bo to zawsze szybciej i wychodzi taniej,piękny jabłecznik.

    OdpowiedzUsuń
  27. Jest idealna! Osobiście dodałam więcej cynamonu na koszt reszty przypraw ; ) Dziękuję za przepis!

    PS. Bardzo lubię Twojego bloga, + robisz bardzo ładne zdjęcia.

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i cieszy mnie, że się z blogiem przydaliśmy :)

      Usuń
  28. Szarlotka jest fantastycznym ciastem - do jej przygotowanie nie potrzeba zbyt wielu składników, a jest naprawdę smaczna! Mi nie zdarzyło się, aby szarlotka mi nie wyszła (zazwyczaj przygotowuję szarlotkę sypaną, bo wymaga najmniejszej wprawy).

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane posty

Copyright © Taniec Smaku