TRYB JASNY/CIEMNY

Obłędne ciasto śliwkowe


Kolor śliwek jest dla mnie wręcz hipnotyzujący. Jednak nie ten ciemny, bardzo głęboki, ale ten niebiesko-fioletowo-granatowy. Najpierw chce się na nie napatrzeć albo podsunąć jakiemuś artyście, żeby uwiecznił te śliczne owoce.

Dobra, jak skończy to bierzemy się za najlepsze ciasto ze śliwkami (bo lepszego jeszcze nie jadłam), które powtarzam co roku w sezonie śliwkowym.



Pyszne owoce zasługują na wspaniały przepis, który nie zmarnuje takiego dzieła natury. Robi się naprawdę prosto, nie ma się czym zniechęcać, ciasto gładko się wałkuje między folią (ten sposób jest rewelacyjny!), a piecze się leniwie długo, jak przystało na porządne jesienne popołudnie. Nie wyobrażam sobie września bez TEGO ciasta :)

źródło przepisu: magazyn Kuchnia

Ciasto:
2 żółtka
60g cukru pudru + 2 łyżki
350g mąki orkiszowej lub pszennej
150g masła, miękkiego
1 łyżka śmietany 18%
1/3 łyżeczki proszku do pieczenia

Żółtka utrzeć z 2 łyżkami cukru pudru na puszystą masę. Dodać mąkę, kawałki masła, śmietanę, pozostały cukier puder i proszek do pieczenia. Dokładnie ugnieść na jednolitą masę. Ciasto podzielić na dwie części, które zawinąć osobno w folię spożywczą i rozpłaszczyć na kształt koła. Schłodzić w lodówce przez 40 min.

Nadzienie:
1 łyżka + ½ szklanki cukru
1 i ¾ łyżeczki cynamonu
2 łyżki mąki ziemniaczanej
2 łyżeczki drobno startej skórki z cytryny
¾ łyżeczki mielonego kardamonu
¼ łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
3 mielone goździki
1/4 łyżeczki soli
1 kg śliwek, wypestkowanych
1 łyżka śmietany 18%
opc. wyskrobane ziarenka z 1/2 laski wanilii

Wyjąć jedną część ciasta, odwinąć na płasko folię i przykryć drugim, dużym płatem folii. Rozwałkować ciasto między folią na większe koło, tak aby wylepić nim spód i brzegi formy o śr. 24 cm. Przełożyć do formy. Wstawić do lodówki.
Zmieszać 1 łyżkę cukru z ¼ łyżeczki cynamonu, odstawić.  Wymieszać ½ szklanki cukru z 1 i ½ łyżeczki cynamonu i z kolejnymi 6 składnikami z listy. Śliwki pokroić na ćwiartki, wrzucić do dużej miski, zasypać mieszanką i dokładnie w niej obtoczyć. Następnie śliwki nałożyć na schłodzone ciasto, formując niewielki kopiec na środku, dzięki temu ciasto po upieczeniu nie będzie wklęsłe. 
Rozwałkować drugą część ciasta, w ten sam sposób co poprzednio. Przykryć nim nadzienie, sklejając je z brzegami spodniej części, jeśli będzie za dużo przy brzegach, to zawinąć je w falbankę w stronę środka. Za pomocą ostrego noża zrobić trzy 5-centymetrowe nacięcia na cieście, by mogła uchodzić para. Wierzch ciasta posmarować śmietaną i posypać przygotowaną mieszanką cukru z cynamonem.

Na środkowej blasze położyć spory kawałek folii aluminiowej wzdłuż i wszerz, do samych końców i rozgrzać piekarnik na 190 st. C. Na folii położyć naczynie z ciastem i piec 30 min. Po czym z wystającej folii stworzyć ponad ciastem ‘namiot’,  aby było całkiem osłonięte i piec jeszcze godzinę.
Ciasto chwilę studzić w otwartym piekarniku. Najlepsze jest na ciepło.


Komentarze

  1. No i tez obłędnie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  2. Miło mi Cię poinformować, że zostałaś nominowana do Versatile Blogger Awards na www.magicznykociolek.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale cudnie wygląda to ciacho *.* Założę się, że musi być przepyszne! Fajnie, że podałaś przepis, na pewno wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. mmmm musi byc doskonałe - srodek jest wart grzechu i odstapienia od diety:)

    OdpowiedzUsuń
  5. obłędne! musiało smakować wyśmienicie *_*

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj, bez wątpienia obłędne! Jak widzę to nadzienie, to mi ślinka cieknie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jestem przyzwyczajona do wyjadania ciasta od razu po wyciągnięciu z pieca.. dla tego najlepsze jeszcze ciepłe pasuje do mmniexD

    OdpowiedzUsuń
  8. ciasta ze śliwkami kocham! ten smak pieczonych owoców...aaach:D

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię ze śliwkami, szczególnie gdy jest ich tak dużo :)

    OdpowiedzUsuń
  10. slinka mi cieknie jak ten sok po foremce ;D

    OdpowiedzUsuń
  11. Apetycznie wyglądają ten sok ze śliwek na foremce

    OdpowiedzUsuń
  12. rety, jakie ładne to wypływające śliwkowe nadzienie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Same pyszności

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciasto ma naprawdę obłędny smak. Robiłam je już dwa razy i każdemu smakowało ;) Kiedy podawałam je na ciepło to z łyżeczką zwykłej kwaśnej śmietany.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jest rzeczywiście obłędne! :)
    Ciasto delikatne i kruchutkie, jednak ja następnym razem dodam więcej soli do samego ciasta i mniej cukru do śliwek. Dałam mniej niż w przepisie, a i tak ciut za słodkie jak na mój gust. Nie bać się i nie żałować cynamonu :) a no i dobrze skleić brzegi tarty, bo inaczej wypłynie wam bokiem, tak jak mi : <
    Polecam!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobre uwagi, robiłam ostatnio i też trochę pozmieniałam :)

      Usuń
  16. To jest najlepsze ciasto śliwkowe jakie kiedykolwiek jadłem! Niebo w gębie!!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polecane posty

Copyright © Taniec Smaku